mandag 19. oktober 2009

Kveldsmat

Scones!
Mmm, godt for hele familien og superenkle å lage.

Med hjemmelaget bringerbærsyltetøy
ble de ekstra gode:)


Oppskrifta er som følger:

2 ½ dl hvetemel
2 dl sammalt hvete, fin
2 ts bakepulver
1 ss sukker
3 ss smør smeltet
2 dl melk
-
Stekes i ovn ved 220 °C i 12-15 minutter
-
Bland det tørre og rør inn smør og melk til en smidig deig.
Kjevle den ut til en ca. 2 cm tykk leiv og stikk ut runde scones.
Stek scones midt i ovnen til de er godt hevet og gjennomstekt.
Server scones nystekte med forskjellig pålegg eller syltetøy.
*****
Nå er det bonderomantikk!

5 kommentarer:

Fjordheim sa...

Ja ferske scons er godt.
Og litt sunnere enn dei vaflene jeg hadde som kveldsmat i dag. Men det var så lenge siden jeg øaget vafler sist, så da tenkte jeg swr måte gå ann. Og så er røra laget av fin og sammalt speltmel. Så litt sunt er det vel?
God kveld til deg :)

Margrethe sa...

scones er godt! og med hjemmelaget syltetøy også må det bli bra :)

Flittiglise Norway sa...

Nam nam, nå ble jeg sulten:)) Så veldig godt ut. Takk for oppskrift

Anonym sa...

Nam:) Det så veldig godt ut! Utrolig godt med Scones, men jeg er ikke flink nok til å lage slikt... Blir alt for lenge mellom hver gang.. Kos deg masse!

Klem Renate

Min stil sa...

Mmmm, det så godt ut! Må prøve meg på det en dag. Takk for at du deler oppskriften din.
Ha en flott mandag.
Klæm fra Susanne