fredag 9. oktober 2009

Sjokoladekake og julegaver:)

Uka har rast avgårde og jeg er en liten tur innom for
å dele en sjokoladekakeoppskrift med dere.
DEN MÅ PRØVES!
Himmelsk sjokoladekake:
6 dl sukker
9 dl hvetemel
2 ts kanel
2 ss kakao
3 ts natron
71/2 dl Kefir
1 1/2 dl smelta smør (ca 150 gram)
Bland det tørre og ha i Kefir og smør
Has i langpanne og stekes på 180 grader i ca 30 minutt.
Glasur:
200 gram smør
500 gram melis
2 ss Kakao
2 ts vaniljesukker
7 ss kaffe
Alle ingredienser has i kjele og smeltes på svak varme -
må ikke koke!
Gled dere:)
*****
I går var jeg innom et ektepar jeg har kjent i
mange år - de har en lite utsalgssted på AMFI
her i byen hvor de selger rosemalte,
hjemmelagede, vakre saker.
Da mamma og pappa (endelig) byttet ut
vannsenga si gav de ramma til denne mannen
som har laget diverse finurligheter av treverket.
Dette er en ketchup/sennep/dressing - holder.
Laget av mamma og pappas vannseng:)
Den pynter nå bordet i spisestua,
jeg fikk den i gave og ble veldig glad:)
*****
Julegaver er i produksjon.
Her er et par tovede votter under strikking.
Legg merke til trauet under strikketøyet,
det fikk jeg også
hos ekteparet med rosemalings/treverksbutikken -
TAKK!!
Blir damevotter, men hvem skal få?

Ei vinveske er også laget -
herlighet disse går fort!
Blir nok venninnegaver:)
*****
Nå skal jeg male siste strøk på stuevinduene!
Blir så fint.
God helg alle sammen -
husk å kose dere med kake!

22 kommentarer:

Prinsessen-og-skurken sa...

Hei hei!

Takk for at du deler kakeoppskriften, den skal jeg prøve!!

Så flink du er til å strikke. Søt den vinveska :)
Ha ei koselig helg :)

/M

Cathrin sa...

Ååååå Elisabeth, du må jo ikke friste mæ me sjokoladekake...den så jo bare så go ut. Å den bæste kaka æ vet e jo sjokoladekake i langpanne... (æ og alle ongan i barneselskapan...beholde barnsliheta så lææææænge æ kan...hihi).
Hmm...blir vel tel at æ må prøve dennan i løpe av hælga så æ og han kompis kan kose oss!
Du får ha ei suuuuper hælg lamme guttan dine!
Gohælgklæm

Isabell sa...

Du er så krevativ og filnk med hendene! :) *misunnelig* :) hihi

Kaka må prøves etterhvert :) Ser nydelig ut :)
Kos deg med guttene dine og magen i helgen!

God helg, klæm Isabell :)

Red Hobbitt sa...

Nå har jeg sjekket hva jeg trenger og handle, skal nemlig bake kaka du anbefalte. Det er så fint med nye oppskrifter uten egg, siden minste-gutten er allergiker.
God helg til deg og dine =)

Fru Fjeldhammer sa...

fikk lyst på kake nå ja, den er god den der!..

lykke til med malingen..
klem

Hønemor sa...

Du så effektiv du er!
Den kakeoppskrifta MÅ prøves, den så virkelig himmelsk ut.

Og du strikker, og strikker. Jeg har jukset litt og begynt på settet jeg fikk oppskrift på av deg, selv om jeg absolutt skulle montert et par gensere og strikket halsen på de. Det var så mye mer fristende med babytøyet..men jeg har lovet meg selv og fikse genserne i helga.

Så artig med produkter som er laget av den gamle senga. Sånt liker jeg.
Pappa er litt sånn altmulig mann, han kaster aldri noe som kan brukes så vannsenga hans har blitt til mange, mange skjærefjøler og alle har fått. I tillegg har han fått til å lage to kjempefine hyller av sidebordene som er malt og henger på verandaen hans. Vi skulle vært flinkere til sånt alle mann.

Går det bra med bebisen?
Er formen din grei? Vel, det var kanskje et litt dumt spørsmål, du er jo så effektiv om dagen atte. Heldige du.
Snuppa sliter. Altfor lavt blodtrykk og nå har ryggen hennes streiket også så nå er det full sykemelding på henne. Jeg hadde SÅ greit svangerskap da jeg var gravid med henne så jeg var liksom så sikker på at dette skulle bli en enkel sak for snuppa..men. Nå er hun i alle fall langt over halveis så nå kan man begynne å se frem mot slutten. Vi gleder oss veldig, veldig. Det blir en perfekt etterhjulsgave.

Du. Ha en fin helg, kos deg masse.
En stor klem sørfra.

Red Hobbitt sa...

Hei igjen! svarer her på spørsmålet i min blogg:
ja, jeg er megler i konfliktrådet. Veldig spennende og utfordrende =)
Nå skal jeg og datra til byen og handle div til hun skal på leirskole på mandag. Heidå, så lenge.

June sa...

Den kaka så bare sååå go ut :) Trur æ må prøve mæ på den i helga.

Supert at ikea bestillinga e i orden, da får vi kanskje varan i november!

Så flink du e å lage ting, ser ut som du har nok å gjøre, flinka :)

God helg :)

Anonym sa...

Ååå den kaken så jo bare helt nydelig ut:) har skrevet ut, så får jeg prøve iløpet av helgen;)
så masse fint du har laget, gleder meg til jeg får litt mere tid til slikt. He en finfin helg!
Klem fra Maria:)

Fjordheim sa...

Sjokoldekake er jo så godt. Mmm.
Kanskje det blir baking her i morgen. Maling av vinduer?
Var det ikke du som skulle ta det litt mer med ro?
Håper du gjør det også.
Ønsker deg ei god og stille helg :)

☆Therese sa...

mmm - kaka ser herlig ut!! Må prøves en dag ;O)

Så flink du er til å komme i gang med julegavene da! Forløpig har jeg bare noen ideer i hodet jeg...

Ha en deilig helg,
høstklemmer fra meg

frøken olsens drømmer sa...

Å den så god ut,tror virkelig jeg skal prøve den sjokolade kaken ;))nam nam :))
Ellers er du ikke på jordet,nei har ikke noe nettbutikk
ønsker deg virkelig en god god helg
klem ;))

Unknown sa...

Heia :O)
Den kaka trur æ jammen æ må prøve å lage! Ps koselig at du også kjenner det ekteparet - de er svigerforeldre til min kusine/nabo/reservesøster;o) Vi er omgåes en del - de er bare helt topp :o)
Må bare si det igjen: Det var så koselig å treffe deg sånn på orntlig! Håper det ikke blir for lenge til neste gang!!!

Klæm og god hælg

Anonym sa...

Så nydelig ut den der.. men har knapt tid å lage mat her og langt mindre kaker:o))

Nydelige ting du har laget.. mye finere å få slike gaver enn alt det dill´dallet man kjøper!!!

Stokkrosefrø.. har prøvd å lese litt men er temmelig forvirret.. en plass står det at man skal strø de ut nå.. en annen plass står det at man skal så de i vinter .. inne.. tror vi må ha hjelp fra noen som kan dette.. Moseplassen har god greie på dette så jeg skal spørre der..

ha ei god helg.. og ta vare på deg selv.. vi høres.. klem fra mæ

Ruskesara sa...

Himmelsksjokoladekake, den var helt fantastisk.
Glede i heimen............

HildeP. sa...

Takk for oppskrift, den ser aldeles nydelig ut! : ) Flotte votter også, i lekker farge! Vinvesken var også kjempesøt, flott gaveide! Ønsker deg ei god helg! : )

- Hilde

På landet sa...

Det passet bare så bra at oppskriften dukket opp nå, skal nemelig bake i morgen å da skal denne testes =)

Takk for oppskrift & god helg.

Mona sa...

Hei

Takk for oppskriften, den er super god. Min mann blev populær på jobb idag

Anonym sa...

Hei, du kunne ikke delt votte-oppskriften også? :)

Lykkelita sa...

Klart jeg kan - den oppskriften er funnet her:
http://pysslajojo.blogspot.com/2009/12/fargglada-vantar.html
-Hilsen Elisabeth:)

Balke gård sa...

Mmmmm, nå har jeg laget kaken og det var virkelig en kjempegod kake!!! Jeg hadde ikke kakao, så det ble o'boy i kaka, og o'boy og mørk kokesjokolade i glasuren, men veldig godt det også. Takk for at du delte11 Mvh Marianne, nå klar for juleavslutning med kake i kurven:))

Tonje sa...

Hei! Er det virkelig ingen egg i oppskriften? Hilsen Tonje :)